Auteur: Tom Gouman

 

Hackathon

Ik was laatst op een ‘innovatie hackathon’. Eentje van twee dagen zelfs. Anders dan de naam hackathon deed vermoeden werd er niks geprogrammeerd. Het ging vooral over nieuwe ideeën bedenken rond een vraagstuk. Er was veel enthousiasme, positieve energie, leuke mensen, goed programma, een hoop inspiratie, lekker eten, goede ideeën én… weinig resultaat!

Laat ik vooropstellen dat ik zeker niet tegen hackathons, ideastorms, innovatie challenges of de oude, vertrouwde ideeënbus ben. Het heeft alleen niet zoveel zin als het daarbij blijft. In vrijwel alle organisaties waar we komen is er namelijk geen gebrek aan goede ideeën. Sterker nog, vaak zijn er meer goede ideeën dan een organisatie in een jaar zou kunnen realiseren. Waarom zou je dan tijd en energie stoppen in een activiteit die erop gericht is om nog meer ideeën te bedenken?!

 

Innovatie is meer dan een goed idee

Misschien wel de grootste misvatting over innovatie is dat het vooral gaat om creativiteit en het bedenken van nieuwe dingen. Dat is zeker niet onbelangrijk, maar wel slechts een (klein) deel van innovatie. Een veelgebruikte definitie van innovatie is ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten, processen of businessmodellen, die waarde voor de klant én de organisatie opleveren’. Een nieuwigheid kan pas waarde hebben als het gerealiseerd is. En een goed idee is wat anders dan een gerealiseerde nieuwigheid waar je waarde mee creëert. Innovatie is dus geen goed idee… maar nog veel meer!

 

Zoek de afmaker!

Innovatie zit vol met paradoxen. Een van die paradoxen is visie versus daadkracht. Innovatie vraagt aan de ene kant om vooruitkijken, nieuwe dingen bedenken en de toekomst kunnen verbeelden, zeg maar de creatieve kant van innovatie. Maar om een visie op de toekomst uit te laten komen moet je keihard werken. Dat vraagt om vandaag beginnen, actie ondernemen en voortgang boeken. Innovatie heeft dus zeker ook een projectmatige en actiegerichte kant.

Laten we daarom de tijd en energie die we normaalgesproken in een ‘creatieve brainstorm-hackathon’ stoppen, eens besteden aan het afmaken en realiseren van ideeën. Vraag de creatieve bedenker om het idee los te laten en geef het aan een afmaker of een doener. Vertel er vooral bij dat ze ook mogen falen, want van die 50 briljante ideeën is er vaak maar één die klanten ook briljant vinden.

 

Het innovatievermogen van organisaties wordt bepaald door 4 onderdelen. ‘Creativiteit en ideeën’ is er een van. Wil je weten wat de andere onderdelen zijn van innovatievermogen? Kijk dan op https://humanex.nl/innovatiescan/ 

Category: innovatie

Humanex®