Aan iedereen die thuis werkt óf probeert te werken.

Nederland werkt al een aantal dagen thuis, en wij dus ook. The lessons learned en tips zetten we hier op een rijtje!
Het zijn voor de hand liggende en wat minder voor de hand liggende open deuren, verdeeld in drie categorieën… want we houden wel van enige vorm van structuur 😉

Fysiek: Jep, we worden beperkt in onze bewegingsvrijheid… maar daar moeten we het nog even mee doen. Investeren in een goede thuiswerkplek is dus een must. Probeer daarom een fijne en opgeruimde werkplek te creëren met wat ARBO-proof kantoormeubilair, voldoende licht en wat groene vrienden voor een beetje buitengevoel! En, overbodig om te zeggen, vergeet natuurlijk niet regelmatig te bewegen!

Digitaal: Stay connected, maar ook weer niet té connected. Het is fijn om je collega’s en andere vrienden en familie via appjes en (video)calls te blijven spreken, maaarrrrr zet zoveel mogelijk notificaties uit; WhatsApp, Instagram, Linked-In (waaronder deze post), nieuwsberichten, Teams-chat, Zoom, SnapChat… you name it! Het is goed om in contact te blijven met de buitenwereld, maar wel wanneer het jou uitkomt. Het zal niet als een verrassing komen dat deze media de algehele concentratie niet ten goede komt. Het is misschien even wennen om niet continu ‘pling’ te horen (want die kleine adrenalineshotjes zijn ook wel lekker), maar het zal je productiviteit helpen als je even doorzet. 

Emotioneel en mentaal: Iedereen ervaart op dit moment een bepaalde mate van onzekerheid, irritatie, boosheid, verdriet of angst en paniek over de pandemie. Om productief te kunnen zijn, is het belangrijk om de psyche dus wat extra zorg en aandacht te geven.

  1. Plan af en toe een ‘mindfull’ momentje in en adem even rustig. De mindfulness app ‘Headspace’ kan je hier bijvoorbeeld bij helpen. Extra leuk is dat deze app superleuke animaties heeft over mediteren. Aanrader!
  2. Probeer negatief denken in te perken tot een bepaald tijdsbestek en richt je op wat je wél kunt. Het is normaal om je zorgen te maken, maar het is prettig voor jezelf om dit ook (tijdelijk) los te kunnen laten. Positief denken bevordert ten slotte het werkplezier en stelt je in staat om beter zelfstandig te werken.
  3. Laat je niet gek maken door ander mensen. Iedereen heeft een andere manier van leven, en dus ook werken. Er is geen ‘best practice’. Je weet zelf het beste wat je nodig hebt om het meeste uit je dag te halen op een corona-verantwoorde manier. Wees je daar bewust van en probeer een manier te vinden van thuiswerken die voor jou werkt. Denk bijvoorbeeld aan een goede afwisseling tussen wat meer administratieve klusjes, inspirerende filmpjes over werkgerelateerde onderwerpen, een boek lezen, calls organiseren of je spotifylijstjes updaten. Gun jezelf de tijd om de nieuwe balans te vinden, want practice makes perfect!
  4. Zet af en toe een goed muzieknummer hard aan en dans de kamer door. Ik heb net door de kamer geswingd op het nummer ‘here comes the sun’ van The Beatles, en heb nu met een heerlijke kop koffie in één flow deze blog geschreven.

Good luck & stay healthy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *